Elállási Jog
45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet
a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól
2014.06.14
A Kormány a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
hatálybalépésével összefüggő átmeneti és felhatalmazó rendelkezésekről szóló
2013. évi CLXXVII. törvény 66. § (1) bekezdés d) pontjában foglalt
felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott
feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Hatály
1. § (1) E rendeletben foglaltakat a fogyasztó és a vállalkozás
között kötött szerződésekre (a továbbiakban: fogyasztói szerződés) kell
alkalmazni.
(2) E rendelet meghatározza a fogyasztói szerződéssel kapcsolatos
tájékoztatás és a teljesítés egyes szabályait, továbbá a távollévők között és
az üzlethelyiségen kívül kötött fogyasztói szerződés esetében a szerződés
megkötésére és az elállási, illetve a felmondási jogra vonatkozó részletes
szabályokat.
(3) E rendeletet akkor kell alkalmazni, ha az Európai Unió általános hatályú,
közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa vagy az Európai Unió kötelező jogi aktusát
átültető jogszabály eltérően nem rendelkezik.
(4) E rendeletben foglaltaktól a fogyasztó javára a felek megállapodása
eltérhet.
2. § Nem terjed ki a rendelet hatálya:
a) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény
szerinti szociális szolgáltatásokra;
b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény
szerinti gyermekjóléti alapellátásokra és gyermekvédelmi szakellátásokra;
c) az egészségügyről szóló törvény szerinti egészségügyi ellátásra
irányuló szerződésre;
d) a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény szerinti
szerencsejátékkal kapcsolatos szerződésre;
e) a pénzügyi szolgáltatással kapcsolatos szerződésre;
f) az ingatlan tulajdonjogának megszerzésére, vagy átruházására
irányuló szerződésre, kivéve a lakások és helyiségek bérletére, valamint az
elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló törvény szerinti
ingatlanközvetítői tevékenységre, valamint ingatlanvagyon-értékelő és közvetítői
tevékenységre irányuló szerződést;
g) olyan kivitelezési szerződésre, amelynek tárgya új építmény
építése, vagy meglévő építmény, építményrész, önálló rendeltetési egység vagy
helyiség jelentős átalakítása;
h) a lakóépület lakáscélú bérbeadására irányuló szerződésre, kivéve a
lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes
szabályokról szóló törvény szerinti ingatlanközvetítői tevékenységre, valamint
ingatlanvagyon-értékelő és közvetítői tevékenységre irányuló szerződést;
i) az utazási szerződésre;
j) a szállás időben megosztott használati jogára, a hosszú távra
szóló üdülési termékekre vonatkozó szerződésekről, valamint a tartós
szálláshasználati szolgáltatási tevékenységről szóló kormányrendelet hatálya
alá tartozó szerződésre;
k) a közjegyző által okiratba foglalt szerződésre;
l) élelmiszer és egyéb mindennapi fogyasztásra szánt terméknek a
fogyasztó lakóhelyére, tartózkodási helyére vagy munkahelyére történő gyakori
és rendszeres szállítására vonatkozó szerződésre;
m) az automata vagy automatizált üzlethelyiség útján kötött
szerződésre;
n) az elektronikus hírközlési szolgáltatóval nyilvános telefonállomás
igénybevétele útján annak igénybevétele céljából, vagy telefon-, internet- vagy
telefax-összeköttetés egyszeri igénybevétele céljából kötött szerződésre.
3. § A személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény szerinti
személyszállítási szolgáltatásokkal és a légi közlekedésről szóló törvény
szerinti légi személyszállítással kapcsolatos szerződésre kizárólag a 7. § és a
15. § (1) és (2) bekezdése alkalmazandó.
2. Értelmező rendelkezések
4. § E rendelet alkalmazásában:
1. digitális adattartalom: digitális formában előállított vagy
nyújtott adat;
2. fogyasztó: a Polgári Törvénykönyvben meghatározott fogyasztó;
3. járulékos szerződés: olyan fogyasztói szerződés, amely távollevők
között vagy üzlethelyiségen kívül kötött szerződéshez kapcsolódó egyéb termék
értékesítésére, vagy szolgáltatás nyújtására irányul, amelyet a vállalkozás
vagy a vállalkozással kötött megállapodás alapján harmadik személy nyújt;
4. jelentős átalakítás: meglévő építmény, építményrész, önálló
rendeltetési egység, helyiség bővítése, bontása vagy átalakítása érdekében
végzett, építési tevékenységek közül
a) a külön jogszabály szerint építésügyi, építésfelügyeleti hatósági
vagy örökségvédelmi hatósági eljáráshoz kötött építési tevékenység;
b) az a) pont hatálya alá nem tartozó építési
tevékenységkörben az építményen az összes építmény-homlokzati felületet érintő
utólagos hőszigetelést, az összes homlokzati nyílászáró cseréjét, az összes
homlokzatfelület színezését, és egy teljes homlokzatfelület képzésének
megváltoztatását magában foglaló tevékenység; vagy
c) az a) pont hatálya alá nem tartozó építési
tevékenységkörben az építmény legalább 50%-át érintő, alaprajzi elrendezést
megváltoztató építési tevékenység.
5. jótállás: a Polgári Törvénykönyv szerinti, valamint külön
jogszabályban a fogyasztói szerződésekre meghatározott kötelező jótállás;
6. nyilvános árverés: olyan értékesítési módszer, amelynek során a
vállalkozás az árverező által lefolytatott átlátható, versenyszerű licitálás
keretében szerződéskötésre tesz ajánlatot a fogyasztóknak, akik az árverésen
személyesen megjelennek vagy ennek lehetősége számukra biztosított, és amelyen
a sikeres licitáló arra vállal kötelezettséget, hogy az ajánlatban foglaltak
szerint szerződést köt. Nem minősül nyilvános árverésnek a fogyasztók és
vállalkozások rendelkezésére álló árverési célú internetes honlap használata;
7. pénzügyi szolgáltatás: a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével
kapcsolatos feladatkörében eljáró Magyar Nemzeti Bank által felügyelt
tevékenységet folytató szervezeteknek, személyeknek Magyar Nemzeti Bank által
felügyelt tevékenysége;
8. szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés: olyan fogyasztói
szerződés, amely nem minősül termék adásvételére irányuló szerződésnek;
9. tartós adathordozó: olyan eszköz, amely a címzett számára lehetővé
teszi a neki címzett adatoknak az adat céljának megfelelő ideig történő tartós
tárolását és a tárolt adatok változatlan formában és tartalommal történő
megjelenítését. Ilyen eszköz különösen a papír, az USB kulcs, a CD-ROM, a DVD,
a memória kártya, a számítógép merevlemeze és az elektronikus levél;
10. távollévők között kötött szerződés: olyan fogyasztói szerződés, amelyet
a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás nyújtására szervezett
távértékesítési rendszer keretében a felek egyidejű fizikai jelenléte nélkül
úgy kötnek meg, hogy a szerződés megkötése érdekében a szerződő felek kizárólag
távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszközt alkalmaznak;
11. távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszköz: olyan
eszköz, amely alkalmas a felek távollétében ? szerződés megkötése érdekében ?
szerződési nyilatkozat megtételére. Ilyen eszköz különösen a címzett vagy a
címzés nélküli nyomtatvány, a szabványlevél, a sajtótermékben közzétett
hirdetés megrendelőlappal, a katalógus, a telefon, a telefax és az internetes
hozzáférést biztosító eszköz;
12. termék: ingó dolog, kivéve a végrehajtási eljárás vagy más hatósági
intézkedés folytán eladott dolog; terméknek minősül a tartályban, palackban
vagy egyéb módon korlátozott mennyiségben vagy meghatározott űrtartalommal
kiszerelt víz, gáz és villamos energia;
13. üzlethelyiség:
a) bármely ingatlan, ahol a vállalkozás a tevékenységét állandó
jelleggel folytatja;
b) bármely ingó dolog, ahol a vállalkozás a tevékenységét szokásos
jelleggel folytatja;
14. üzlethelyiségen kívül kötött szerződés: olyan fogyasztói
szerződés,
a) amelyet a szerződő felek egyidejű fizikai jelenléte mellett a
vállalkozás üzlethelyiségétől eltérő helyen kötöttek meg;
b) amelyre vonatkozóan a fogyasztó tett ajánlatot a vállalkozásnak az
a) pontban meghatározott körülmények között;
c) amelyet a vállalkozás üzlethelyiségében vagy távollévők közötti
kommunikációt lehetővé tévő eszköz alkalmazásával közvetlenül azt követően
kötöttek meg, hogy a vállalkozás ? a felek egyidejű fizikai jelenléte mellett ?
személyesen és egyénileg kapcsolatba lépett a fogyasztóval a vállalkozás
üzlethelyiségétől eltérő helyen; vagy
d) amelyet a vállalkozás által szervezett olyan út során kötöttek
meg, amelynek célja a termékek vagy szolgáltatások fogyasztó számára történő
értékesítése vagy népszerűsítése;
15. vállalkozás: a Polgári Törvénykönyvben meghatározott vállalkozás.
5. § E rendelet alkalmazásában
a) termék adásvételére irányuló szerződésnek minősül az olyan,
szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés is, amely alapján a vállalkozás
termék tulajdonjogának az átruházására is köteles;
b) nem minősül üzlethelyiségen kívül kötött szerződésnek a vásáron,
piacon és közterületen végzett értékesítő tevékenység.
II. FEJEZET
A FOGYASZTÓI SZERZŐDÉSEK KÖZÖS SZABÁLYAI
6. § Ha a vállalkozás a szerződéskötést követő kapcsolattartáshoz
telefonos ügyintézést biztosít, a vállalkozás biztosítja, hogy a vele
kapcsolatba lépő fogyasztót a hívásért emelt díj nem terheli. E rendelkezés nem
érinti az elektronikus hírközlési szolgáltató azon jogát, hogy a hívásokért
díjat számítson fel.
7. § (1) A vállalkozás az adott fizetési mód igénybevételéért a
fizetési móddal összefüggésben felmerült általa viselt költséget meghaladó
díjat nem számíthat fel.
(2) Az (1) bekezdés nem érinti azon jogszabályi rendelkezéseket, amelyek egy
adott fizetési mód igénybevételéért díj vagy egyéb fizetési kötelezettség
felszámítását tiltják.
4. Nem kért értékesítés
8. § (1) A vállalkozás nem követelhet a fogyasztótól
ellenszolgáltatást, ha olyan terméket értékesít vagy olyan szolgáltatást nyújt,
amelyre nézve nem jött létre szerződés.
(2) A fogyasztó nyilatkozatának elmulasztása esetén sem lehet vélelmezni a
vállalkozás ajánlatának ? hallgatólagos ? elfogadását.
III. FEJEZET
AZ ÜZLETHELYISÉGEN KÍVÜL KÖTÖTT ÉS A TÁVOLLÉVŐK KÖZÖTT KÖTÖTT
SZERZŐDÉSTŐL ELTÉRŐ SZERZŐDÉSEKRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
9. § (1) Üzlethelyiségen kívül kötött és távollévők között kötött
szerződéstől eltérő szerződés esetén a vállalkozás köteles világosan és
közérthető módon a fogyasztó szerződési nyilatkozatának megtétele előtt
tájékoztatni a fogyasztót
a) a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás lényeges
tulajdonságairól, az adathordozónak és a terméknek vagy szolgáltatásnak
megfelelő mértékben;
b) a vállalkozás nevéről, a vállalkozás székhelyének postai címéről,
és ? ha azzal rendelkezik ? a telefonszámáról, és az elektronikus levelezési
címéről;
c) a szerződés szerinti termékért vagy szolgáltatásért járó
ellenszolgáltatás adóval megnövelt teljes összegéről vagy ? ha a termék vagy
szolgáltatás jellegéből adódóan az ellenértéket nem lehet előre ésszerűen
kiszámítani ? annak számítási módjáról, valamint az ezen kívül felmerülő
valamennyi költségről (így különösen a fuvardíjról és a postaköltségről), vagy,
ha e költségeket nem lehet ésszerűen előre kiszámítani, annak a ténynek a
feltüntetéséről, hogy további költségek merülhetnek fel;
d) a teljesítés feltételeiről, különösen a fizetésről, a fuvarozásról
és a teljesítési határidőről, valamint a vállalkozás panaszkezelési módjáról;
e) a kellékszavatosságra, a termékszavatosságra vonatkozó jogszabályi
kötelezettség fennállásáról, valamint az értékesítés utáni szolgáltatások és a
jótállás meglétéről, feltételeiről;
f) határozott időre szóló szerződés esetén a szerződés időtartamáról,
határozatlan időre szóló szerződés esetén a szerződés megszüntetésének
feltételeiről;
g) a határozott időre szóló olyan szerződés esetén, amely
határozatlan időtartamúvá alakulhat át, az átalakulás feltételeiről, és az így
határozatlan időtartamúvá átalakult szerződés megszüntetésének feltételeiről;
h) a digitális adattartalom működéséről, valamint az alkalmazandó
műszaki védelmi intézkedésről;
i) a digitális adattartalom hardverrel és szoftverrel való bármilyen
vonatkozó együttműködési képességéről a vállalkozástól ésszerűen elvárható
ismereteknek megfelelően;
j) a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, a vállalkozás
székhelye szerint illetékes békéltető testület nevéről és székhelyének postai
címéről.
(2) A vállalkozást nem terheli az (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatási
kötelezettség azon információk vonatkozásában, amelyek a körülmények alapján
nyilvánvalóak.
(3) Az (1) bekezdés e) pontja szerinti tájékoztatást a vállalkozás a
kellékszavatosság, a termékszavatosság és a jótállás fogalmak pontos és
megfelelő használatával köteles megadni olyan módon, hogy a fogyasztó számára
világos és egyértelmű legyen az e fogalmak jelentése közötti különbség. E
tájékoztatás a 3. mellékletben foglalt mintatájékoztató útján is megadható.
10. § Nem kell alkalmazni a 9. §-t az olyan mindennapi élet szokásos
szükségleteinek fedezése körébe tartozó kisebb jelentőségű szerződésre, amelyet
a szerződéskötés időpontjában teljesítenek.
IV. FEJEZET
AZ ÜZLETHELYISÉGEN KÍVÜL KÖTÖTT ÉS A TÁVOLLÉVŐK KÖZÖTT KÖTÖTT
SZERZŐDÉSEKRE VONATKOZÓ KÜLÖNÖS SZABÁLYOK
11. § (1) Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés és távollévők között
kötött szerződés megkötését megelőzően a vállalkozás köteles világosan és
közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót
a) a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás lényeges
tulajdonságairól, az adathordozónak és a terméknek vagy szolgáltatásnak
megfelelő mértékben;
b) a vállalkozás nevéről;
c) a vállalkozás székhelyének postai címéről, és ? ha azzal
rendelkezik ? a telefonszámáról, a telefaxszámáról és az elektronikus
levelezési címéről, továbbá annak a vállalkozásnak a nevéről és postai címéről,
akinek a nevében eljár;
d) a vállalkozás üzleti tevékenysége helyének postai címéről, és
annak a vállalkozásnak a postai címéről, akinek a nevében eljár, akihez a
fogyasztó a panaszait címezheti, ha e cím a c) pont szerint megadott
címtől eltér;
e) a szerződés szerinti termékért vagy szolgáltatásért járó
ellenszolgáltatás adóval megnövelt teljes összegéről vagy ? ha a termék vagy
szolgáltatás jellegéből adódóan az ellenértéket nem lehet előre ésszerűen
kiszámítani ? annak számítási módjáról, valamint az ezen felül felmerülő
valamennyi költségről (így különösen a fuvardíjról vagy a postaköltségről),
vagy ha e költségeket nem lehet ésszerűen előre kiszámítani, annak a ténynek a
feltüntetéséről, hogy további költségek merülhetnek fel;
f) határozatlan időre szóló vagy előfizetést magában foglaló
szerződés esetében arról, hogy az ellenszolgáltatás teljes összege a számlázási
időszakra vonatkozó valamennyi költséget tartalmazza. Ha az ilyen szerződés
átalánydíjas, arról, hogy az ellenszolgáltatás teljes összege egyúttal a teljes
havi költséget is jelenti. Ha az összes költséget nem lehet előre kiszámítani,
a fogyasztót tájékoztatni kell az ellenszolgáltatás összegének kiszámításának
módjáról;
g) a szerződés megkötéséhez alkalmazott távollévők közötti
kommunikációt lehetővé tévő eszköz használatának díjáról, ha e díj emelt díjnak
minősül;
h) a teljesítés feltételeiről, így különösen a fizetésről, a fuvarozásról
és a teljesítési határidőről, valamint a vállalkozás panaszkezelési módjáról;
i) a 20. § szerinti jog gyakorlásának határidejéről és egyéb
feltételeiről (különösen a 22. §-ban foglaltakról), valamint a 2. melléklet
szerinti nyilatkozat-mintáról;
j) arról, hogy a 20. § szerinti jog gyakorlása esetén a termék
visszaküldésének költségét a fogyasztónak kell viselnie, ha a vállalkozás nem
vállalta e költség viselését, és ? a távollévők között kötött szerződés
esetében ? a termék postai küldeményként nem küldhető vissza;
k) arról, hogy a fogyasztó a 26. § szerint köteles megtéríteni a
vállalkozás ésszerű költségeit, ha a 13. § vagy a 19. § esetén a teljesítés
megkezdését követően gyakorolja a 20. § szerinti felmondási jogát;
l) arról, ha a 29. § alapján a fogyasztót nem illeti meg a 20. §
szerinti jog, illetve azokról a körülményekről, amelyek teljesülése esetén a
fogyasztó elveszíti a 20. § szerinti jogát;
m) a kellékszavatosságra és a termékszavatosságra vonatkozó
jogszabályi kötelezettségről;
n) az értékesítés utáni ügyfélszolgálati és egyéb szolgáltatások,
valamint a jótállás fennállásáról és annak feltételeiről;
o) arról, hogy rendelkezésre áll-e a fogyasztókkal szembeni
tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény szerinti magatartási
kódex, illetve a magatartási kódexről történő másolatkérés módjáról;
p) határozott időre szóló szerződés esetén a szerződés időtartamáról,
határozatlan időre szóló szerződés esetén a szerződés megszüntetésének
feltételeiről;
q) a határozott időre szóló olyan szerződés esetén, amely
határozatlan időtartamúvá alakulhat át, az átalakulás feltételeiről, és az így
határozatlan időtartamúvá átalakult szerződés megszüntetésének feltételeiről;
r) a fogyasztó kötelezettségeinek szerződés szerinti legrövidebb időtartamáról;
s) a fogyasztó által a vállalkozás kérésére fizetendő vagy
biztosítandó letét vagy egyéb pénzügyi biztosíték nyújtásáról és annak
feltételeiről;
t) a digitális adattartalom működéséről, valamint az alkalmazandó
műszaki védelmi intézkedésről;
u) a digitális adattartalom hardverrel és szoftverrel való
együttműködési képességéről a vállalkozástól ésszerűen elvárható ismereteknek
megfelelően;
v) a jogszabályi előírás vagy a vállalkozás döntése alapján a
vállalkozásra nézve kötelező peren kívüli panaszkezelési mód és vitarendezési
mechanizmus igénybevételének lehetőségéről, valamint az ehhez való hozzáférés
módjáról;
w) a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, a vállalkozás
székhelye szerint illetékes békéltető testület nevéről és székhelyének postai
címéről.
(2) Ha a vállalkozás nem tett eleget az (1) bekezdés e) és f)
pontjaiban meghatározott valamennyi járulékos költségre vagy az (1) bekezdés j)
pontjában meghatározott költségre vonatkozó tájékoztatási követelménynek, a
fogyasztó nem köteles megfizetni e költségeket.
(3) Nyilvános árverés esetén a vállalkozás (1) bekezdés b), c) és d)
pontjában meghatározott adatai helyett az árverező vállalkozás azonos adatai is
megadhatók.
(4) Az (1) bekezdés i), j) és k) pontjában meghatározott
tájékoztatás az 1. mellékletben foglalt mintatájékoztató megfelelő kitöltésével
is megadható.
(5) A vállalkozás az (1) bekezdés m) pontja szerinti és az n)
pontban a jótállásra vonatkozó tájékoztatást a kellékszavatosság, a
termékszavatosság és a jótállás fogalmak pontos és megfelelő használatával
köteles megadni olyan módon, hogy a fogyasztó számára világos és egyértelmű
legyen az e fogalmak jelentése közötti különbség. E tájékoztatás a 3.
mellékletben foglalt mintatájékoztató útján is megadható.
(6) Az (1) bekezdés szerinti tájékoztatás a szerződés részét képezi és nem
módosítható, kivéve, ha a szerződő felek erről kifejezetten megállapodnak.
(7) Az e §-ban meghatározott tájékoztatási kötelezettség teljesítésének
bizonyítása a vállalkozást terheli.
12. § (1) Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés esetén a vállalkozás
a 11. § (1) bekezdésében előírt tájékoztatást a fogyasztóval papíron vagy ? a
fogyasztó beleegyezése esetén ? más tartós adathordozón közli. A tartós
adathordozón rendelkezésre bocsátott tájékoztatást olvasható módon, világos és
közérthető nyelven kell a fogyasztó rendelkezésére bocsátani.
(2) A szerződéskötést követően a vállalkozás átadja a fogyasztónak az aláírt
szerződés másolatát, vagy a szerződéskötést papíron vagy ? a fogyasztó
beleegyezése esetén ? más tartós adathordozón visszaigazolja. A visszaigazolás
tartalmazza a fogyasztónak a 29. § (1) bekezdés m) pontja szerint adott
nyilatkozatát.
(3) Az olyan üzlethelyiségen kívül kötött szerződés esetében, ahol a
fogyasztó kifejezetten kérte a vállalkozás javításra vagy karbantartásra
irányuló szolgáltatását, és a szerződő felek azonnal teljesítik szerződéses
kötelezettségeiket, feltéve, hogy a fogyasztó által fizetendő összeg nem
haladja meg kétszáz eurónak a Magyar Nemzeti Bank tájékoztatás megadásának
napján érvényes hivatalos deviza-középárfolyama szerint megfelelő
forintösszeget
a) a vállalkozás papíron vagy ? a fogyasztó beleegyezése esetén? más
tartós adathordozón közli a fogyasztóval a 11. § (1) bekezdés b) és c)
pontjában előírt tájékoztatást, továbbá az ellenszolgáltatás teljes összegét
vagy annak kiszámítási módját, a teljes összegre vonatkozó becsléssel együtt;
b) a vállalkozás közli a fogyasztóval a 11. § (1) bekezdésének a),
i) és l) pontjában előírt tájékoztatást, azonban a fogyasztó
kifejezett beleegyezése alapján nem köteles azt papíron vagy más tartós
adathordozón átadni, és
c) a szerződéskötés visszaigazolása tartalmazza a 11. § (1)
bekezdésében előírt tájékoztatást.
13. § A fogyasztó az arra vonatkozó kérését, hogy a vállalkozás a
szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés teljesítését már a 20. § (2)
bekezdése szerinti határidő lejárta előtt kezdje meg, köteles a vállalkozóval
kifejezetten, tartós adathordozón közölni.
14. § Távollévők között kötött szerződés esetén a vállalkozás a 11. §
(1) bekezdésében előírt tájékoztatást ? világos és közérthető nyelven ? a
fogyasztóval közli, vagy azt a fogyasztó számára elérhetővé teszi az
alkalmazott távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszköznek megfelelő
módon. A tartós adathordozón rendelkezésre bocsátott tájékoztatásnak olvashatónak
kell lennie.
15. § (1) Ha a távollevők közötti, elektronikus úton kötött szerződés
a fogyasztó számára fizetési kötelezettséget keletkeztet, a vállalkozás
egyértelműen és jól látható módon, közvetlenül a fogyasztó szerződési
nyilatkozatának megtétele előtt felhívja a fogyasztó figyelmét a 11. § (1)
bekezdés a), e), f), p), q) és r) pontjában meghatározott
információkra.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a vállalkozás köteles
gondoskodni arról, hogy a fogyasztó a szerződési nyilatkozatának megtételekor
kifejezetten tudomásul vegye, hogy nyilatkozata fizetési kötelezettséget von
maga után. Ha a nyilatkozat megtétele gomb vagy hasonló funkció aktiválásával
jár, a gombot vagy a hasonló funkciót könnyen olvasható módon fizetési
kötelezettséggel járó megrendelés vagy ennek megfelelő, egyértelműen
megfogalmazott felirattal kell ellátni, amely jelzi, hogy a szerződési
nyilatkozat megtétele a vállalkozás javára teljesítendő fizetési
kötelezettséget von maga után. Ha a vállalkozás nem tett eleget e bekezdésben
foglalt kötelezettségének, a szerződés semmis. A semmisségre csak a fogyasztó
érdekében lehet hivatkozni.
(3) A kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás köteles
legkésőbb a fogyasztó szerződéses ajánlatának megtételekor egyértelműen és
olvashatóan feltüntetni az esetleges fuvarozási korlátozásokat és az elfogadott
fizetési módokat.
16. § Ha a szerződést olyan távollévők közötti kommunikációt lehetővé
tévő eszköz alkalmazásával kötik meg, amelyen az információk megjelenítésére
korlátozott hely vagy idő áll rendelkezésre, az ilyen szerződés megkötése előtt
a vállalkozás az alkalmazott távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő
eszköz útján közli legalább a 11. § (1) bekezdés a), b), e), f), i), p)
és q) pontjában előírt tájékoztatást. A 11. § (1) bekezdésében
meghatározott további információkat a vállalkozás a 14. §-sal összhangban
bocsátja a fogyasztó rendelkezésére.
17. § Ha a vállalkozás távollevők közötti szerződés megkötését
telefonon kezdeményezi, a telefonbeszélgetés megkezdésekor tájékoztatja a
fogyasztót a vállalkozás nevéről, illetve annak a vállalkozásnak a nevéről,
akinek a nevében telefonál, valamint arról, hogy a telefonhívás szerződés
megkötésére irányul. E § nem érinti a vállalkozás 16. §-ban meghatározott
kötelezettségét.
18. § A távollévők között kötött szerződés megkötését követően ?
ésszerű időn belül, de a termék adásvételére irányuló szerződés esetén
legkésőbb az átadáskor, a szolgáltatásnyújtására irányuló szerződés esetén
legkésőbb a szolgáltatás teljesítésének megkezdésekor ? a vállalkozás tartós
adathordozón visszaigazolást ad a fogyasztónak a megkötött szerződésről. A
visszaigazolás tartalmazza
a) a 11. § (1) bekezdésében meghatározott tájékoztatást, kivéve, ha
azt a vállalkozás már a szerződés megkötése előtt tartós adathordozón a
fogyasztónak megadta; és
b) ha a fogyasztó a 29. § m) pontja szerinti nyilatkozatot
tett, az erre vonatkozó visszaigazolást.
19. § A fogyasztó az arra vonatkozó kérését, hogy a vállalkozás a
szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés teljesítését már a 20. § (2)
bekezdése szerinti határidő lejárta előtt kezdje meg, köteles a vállalkozóval
kifejezetten közölni.
20. § (1) Az üzlethelyiségen kívül kötött és a távollévők között
kötött szerződés esetén a fogyasztót a (2) bekezdésben meghatározott határidőn
belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg. Olyan üzlethelyiségen kívül
kötött és távollévők között kötött szerződés esetén, amely szolgáltatás
nyújtására irányul, ha a 13. § vagy a 19. § szerinti nyilatkozat megtételét
követően a teljesítés megkezdődik, a fogyasztót a (2) bekezdésben meghatározott
határidőn belül indokolás nélküli felmondási jog illeti meg.
(2) A fogyasztó az (1) bekezdés szerinti elállási vagy felmondási jogát
a) termék adásvételére irányuló szerződés esetén
aa) a terméknek,
ab) több termék adásvételekor, ha az egyes termékek szolgáltatása
eltérő időpontban történik,az utoljára szolgáltatott terméknek,
ac) több tételből vagy darabból álló termék esetén az utoljára
szolgáltatott tételnek vagy darabnak,
ad) ha a terméket meghatározott időszakon belül rendszeresen kell
szolgáltatni, az első szolgáltatásnak,
a fogyasztó vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy
általi átvételének napjától;
b) szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szerződés
megkötésének napjától
számított tizennégy napon belül gyakorolhatja.
(3) A (2) bekezdés a) pontjában foglaltak nem érintik a fogyasztó
azon jogát, hogy az e §-ban meghatározott elállási jogát a szerződés
megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is
gyakorolja.
21. § (1) Ha a vállalkozás a 11. § (1) bekezdésének i)
pontjában meghatározott tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget, a 20.
§ (2) bekezdésében meghatározott elállási határidő tizenkét hónappal
meghosszabbodik.
(2) Ha a vállalkozás a 20. § (2) bekezdésében meghatározott határidő
lejártát követő tizenkét hónapon belül megadta a fogyasztónak az (1)
bekezdésben meghatározott tájékoztatást, az elállásra vagy a felmondásra nyitva
álló határidő az e tájékoztatás közlésétől számított tizennegyedik napon jár
le.
22. § (1) A fogyasztó a 20. §-ban biztosított jogát
a) a 2. mellékletben található nyilatkozat-minta felhasználásával;
vagy
b) az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján
gyakorolhatja.
(2) A vállalkozás internetes honlapján is biztosíthatja a fogyasztó számára
a 20. §-ban meghatározott jog (1) bekezdés szerinti gyakorlását. Ebben az
esetben a vállalkozás tartós adathordozón haladéktalanul visszaigazolja a
fogyasztói nyilatkozat megérkezését.
(3) A 20. §-ban meghatározott jogot határidőben érvényesítettnek kell
tekinteni, ha a fogyasztó nyilatkozatát a 20. § (2) bekezdésében, illetve a 21.
§-ban meghatározott határidő lejárta előtt elküldi.
(4) A fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy a 20. §-ban meghatározott
jogot e §-sal összhangban gyakorolta.
23. § (1) Ha a fogyasztó a 22. §-nak megfelelően eláll az
üzlethelyiségen kívül kötött vagy a távollevők között kötött szerződéstől, a
vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől
számított tizennégy napon belül visszatéríti a fogyasztó által
ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel
összefüggésben felmerült költségeket is.
(2) A 22. §-nak megfelelő elállás vagy felmondás esetén a vállalkozás a
fogyasztónak visszajáró összeget a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal
megegyező módon téríti vissza. A fogyasztó kifejezett beleegyezése alapján a
vállalkozás a visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, de a
fogyasztót ebből adódóan semmilyen többletdíj nem terhelheti.
(3) Ha a fogyasztó kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási
módtól eltérő fuvarozási módot választ, a vállalkozás nem köteles
visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket.
(4) Termék adásvételére irányuló szerződés esetén a vállalkozás mindaddig
visszatarthatja az (1) bekezdésben meghatározott összeget, amíg a fogyasztó a
terméket vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt
visszaküldte; a kettő közül a korábbi időpontot kell figyelembe venni. Nem
illeti meg a vállalkozást a visszatartás joga, ha vállalta, hogy a terméket
maga fuvarozza vissza.
24. § (1) Ha a fogyasztó a 22. §-nak megfelelően eláll az
üzlethelyiségen kívül kötött vagy a távollevők között kötött szerződéstől,
köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított
tizennégy napon belül visszaküldeni, illetve a vállalkozásnak vagy a
vállalkozás által a termék átvételére meghatalmazott személynek átadni, kivéve,
ha a vállalkozás vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza. A
visszaküldés határidőben teljesítettnek minősül, ha a fogyasztó a terméket a
határidő lejárta előtt elküldi.
(2) A fogyasztó kizárólag a termék visszaküldésének közvetlen költségét
viseli, kivéve, ha a vállalkozás vállalta e költség viselését.
(3) Ha az üzlethelyiségen kívül kötött szerződés megkötésével egyidejűleg a
terméket kifuvarozták a fogyasztónak, a vállalkozás saját költségén fuvarozza
vissza a terméket, ha az jellegénél fogva postai küldeményként nem küldhető
vissza.
25. § A fogyasztó csak a termék jellegének, tulajdonságainak és
működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő
értékcsökkenésért felel. Nem felel a fogyasztó az értékcsökkenésért, ha a
vállalkozás a 11. § (1) bekezdésének i) pontjában előírt tájékoztatási
kötelezettségének nem tett eleget.
26. § (1) Ha a 13. § vagy a 19. § szerinti esetben a fogyasztó a
teljesítés megkezdését követően felmondja az üzlethelyiségen kívül vagy
távollévők között kötött szerződést, az elszámolás során a fogyasztó által
arányosan fizetendő összeget a szerződésben megállapított ellenszolgáltatás
adóval növelt teljes összege alapján kell kiszámítani. Ha azonban a fogyasztó
bizonyítja, hogy a teljes összeg túlzottan magas, az arányos összeget a
szerződés megszűnésének időpontjáig teljesített szolgáltatások piaci értéke
alapján kell kiszámítani.
(2) E § alkalmazásában a piaci érték megállapításánál az azonos
tevékenységet végző vállalkozások azonos szolgáltatásának a szerződés
megkötésének időpontja szerinti ellenértékét kell figyelembe venni.
27. § A fogyasztó a 20. § szerinti joga gyakorlása esetén nem viseli
az alábbi költségeket:
a) a szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés teljesítésének teljes
vagy részleges költségeit, ha
aa) a vállalkozás a 11. § (1) bekezdésének i) vagy k)
pontjában előírt tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget, vagy
ab) a fogyasztó nem kérte a 13. § és a 19. § szerint a szolgáltatás
teljesítésének megkezdését a 20. § (2) bekezdésében meghatározott határidő
lejárta előtt;
b) a nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális adattartalom
szolgáltatásának teljes vagy részleges költségeit, ha
ba) a fogyasztó nem adta kifejezett, előzetes beleegyezését ahhoz,
hogy a teljesítés a 20. § (2) bekezdésében meghatározott határidő lejárta előtt
megkezdődjön,
bb) a fogyasztó a ba) pont szerinti beleegyezése megadásával
egyidejűleg nem nyilatkozott annak tudomásulvételéről, hogy beleegyezésével
elveszti a 20. § szerinti jogát, vagy
bc) a vállalkozás elmulasztotta megadni a 12. § (2) bekezdésében vagy
a 18. §-ban előírt visszaigazolást.
28. § A fogyasztót a 20. § szerinti joga gyakorlásával összefüggésben
a 23. § (3) bekezdésében, valamint 24?26. §-ban meghatározottakon felül további
költség és egyéb kötelezettség nem terheli.
29. § (1) A fogyasztó nem gyakorolhatja a 20. § szerinti jogát
a) a szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a
szolgáltatás egészének teljesítését követően, ha a vállalkozás a teljesítést a
fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg, és a fogyasztó
tudomásul vette, hogy a szolgáltatás egészének teljesítését követően felmondási
jogát elveszíti;
b) olyan termék vagy szolgáltatás tekintetében, amelynek ára, illetve
díja a pénzpiac vállalkozás által nem befolyásolható, a 20. § (2) bekezdésében
meghatározott határidő alatt is lehetséges ingadozásától függ;
c) olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a fogyasztó
utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék
esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak;
d) romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termék tekintetében;
e) olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi
vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza;
f) olyan termék tekintetében, amely jellegénél fogva az átadást
követően elválaszthatatlanul vegyül más termékkel;
g) olyan alkoholtartalmú ital tekintetében, amelynek tényleges értéke
a vállalkozás által nem befolyásolható módon a piaci ingadozásoktól függ, és
amelynek áráról a felek az adásvételi szerződés megkötésekor állapodtak meg,
azonban a szerződés teljesítésére csak a megkötéstől számított harmincadik
napot követően kerül sor;
h) olyan vállalkozási szerződés esetében, amelynél a vállalkozás a
fogyasztó kifejezett kérésére keresi fel a fogyasztót sürgős javítási vagy
karbantartási munkálatok elvégzése céljából;
i) lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint
számítógépes szoftver példányának adásvétele tekintetében, ha az átadást
követően a fogyasztó a csomagolást felbontotta;
j) hírlap, folyóirat és időszaki lap tekintetében, az előfizetéses
szerződések kivételével;
k) nyilvános árverésen megkötött szerződések esetében;
l) lakáscélú szolgáltatás kivételével szállásnyújtásra irányuló
szerződés, fuvarozás, személygépjármű-kölcsönzés, étkeztetés vagy szabadidős
tevékenységekhez kapcsolódó szolgáltatásra irányuló szerződés esetében, ha a
szerződésben meghatározott teljesítési határnapot vagy határidőt kötöttek ki;
m) a nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális adattartalom
tekintetében, ha a vállalkozás a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével
kezdte meg a teljesítést, és a fogyasztó e beleegyezésével egyidejűleg
nyilatkozott annak tudomásul vételéről, hogy a teljesítés megkezdését követően
elveszíti a 20. § szerinti jogát.
(2) Az (1) bekezdés h) pontjában meghatározott esetben a 20. §
szerinti jog a fogyasztó által kifejezetten kért szolgáltatásokon és a
karbantartás vagy a javítás elvégzéséhez felhasznált cserealkatrészeken felül
kínált szolgáltatásokra vagy termékekre kiterjed.
30. § (1) Ha az üzlethelyiségen kívül kötött szerződéshez vagy a
távollevők között kötött szerződéshez járulékos szerződés is kapcsolódik, a
fogyasztó 20. § szerinti jogának gyakorlása a járulékos szerződést is felbontja
vagy megszünteti.
(2) A fogyasztó a vállalkozásnak a járulékos szerződés felbontásából vagy
megszüntetéséből eredő kárát nem köteles megtéríteni, és a szerződés
felbontásával vagy megszüntetésével összefüggésben tőle egyéb költség ? a 23. §
(3) bekezdésében, valamint a 24?26. §-ban meghatározott esetek kivételével ?
nem követelhető.
(3) A vállalkozás köteles a járulékos szerződésben részt vevő harmadik
személy szerződő felet a fogyasztó elállásáról vagy felmondásáról
haladéktalanul értesíteni.
V. FEJEZET
ELJÁRÁS A SZERZŐDÉSKÖTÉSRE VONATKOZÓ TÁJÉKOZTATÁSI ÉS FORMAI
KÖVETELMÉNYEK ÉS A SZERZŐKÖTÉST KÖVETŐ TELEFONOS KAPCSOLATTARTÁSRA VONATKOZÓ
SZABÁLYOK MEGSÉRTÉSE ESETÉN
31. § (1) A 9. §, a 11. § (1), (3)?(5) és (7) bekezdésében, a 12. §
(1) és (3) bekezdésében, a 14?17. §-ban és a 18. § a) pontjában foglalt
rendelkezések megsértése esetén a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen
kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényben meghatározott hatóság jár el
az ott meghatározott szabályok szerint.
(2) A 6. §-ban foglalt rendelkezés megsértése esetén a fogyasztóvédelmi
hatóság jár el a fogyasztóvédelemről szóló törvényben meghatározott szabályok
szerint.
(3) Az (1) és (2) bekezdésben említett rendelkezések a fogyasztóvédelemről
szóló törvény alkalmazásában fogyasztóvédelmi rendelkezések.
VI. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
32. § Ez a rendelet 2014. június 13-án lép hatályba, rendelkezéseit
csak a hatálybalépését követően kötött szerződésekre kell alkalmazni.
33. § Ez a rendelet a fogyasztók jogairól, a
93/13/EGK tanácsi irányelv és az 1999/44/EK európai parlamenti és tanácsi
irányelv módosításáról, valamint a 85/577/EGK tanácsi irányelv és a 97/7/EK
európai parlamenti és tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 2011.
október 25-i 2011/83/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való
megfelelést szolgálja.